En Epok i vårt liv

Vi köpte vår första husvagn 1975 och använde den flitigt under såväl semestrar som kortare utflykter på både sommar och vinter. Men så småningom började tankar gro om att även skaffa ett fritidshus. Under 1982 bestämde vi oss och vi började leta. Vi hade som krav att huset skulle ligga så ostört som möjligt och i närheten av en sjö.

Då vi började att titta på vad som fanns på marknaden upptäckte vi att kraven på ostört och sjönära begränsade utbudet betydligt. De flesta husen vi tittade på låg i ganska tättbebyggda fritidsbyar med , i bästa fall, en gemensam badstrand en bit bort. Låg det sökta huset på strandtomt blev priset högre än vi var beredda att betala. Vi hade nästan gett upp hoppet då vi i början av 1984 fick ett tips från en mäklare om ett hus som han trodde skulle passa oss. Vi åkte och tittade.

Huset låg på en ö i Dalälven på en ort som heter Öster Bännbäck och hade från början varit ett flottarboställe men ägdes nu av ett äldre par där mannen drabbats av ålderskrämpor och hade svårt att röra sig. De hade en son men han hade segelbåt och var inte intresserad av huset, därför ville de sälja. Huset hade stått obebott en längre tid och var i behov av viss upprustning men passade oss perfekt. Vi fick ett bra pris och köpte huset.

cropped-Bannback-1.jpgDen 25 Juni 1984, samma dag som jag fyllde 50 år, fick vi tillträde till huset. Vi hade sedan tidigare bestämt att vi då skulle åka på husvagnssemester (som vanligt) då men åkte dit tillsammans med svåger och svägerska (Vesa och Anita) för att göra en första urstädning. Vesa härstammar från Finland och medan vi håller på och städar kommer också hans far (Tauno) och en bror till stugan och ville börja bygga bastu. Eftersom vi ska åka på semester bestämmer vi att de får återkomma när vi är tillbaka efter tre veckor. Efter semestern kommer Tauno tillbaka och börjar bygga bastun. Han ringde ibland när jag ska skaffa hem virke eller något annat, men bygger oss en riktig finsk bastu. Bilden visar stugan vintertid sedd från älven och med färdigbyggd bastu.

stugverandaDe följande åren tillbringar vi mycket tid i stugan. Det finns mycket att göra och många hjälper till, främst Vesa och Anita. Vi bygger först om köket, elspis,kyl och frys och nya skåp. Vi drar också in vatten som vi från början fått hämta från en brunn på gården. På ena långsidan ut mot älven finns en inglasad veranda. Den bygger vi om genom att vinterisolera tak, väggar och golv samt byter ut alla fönster och få på så sätt ett extra rum där vi placerar matbord samt en TV-hörna. På bilden har vi just bytt ut fönstren.

Ett bekymmer vi inte räknat med var att p.g.a. att älven var reglerad så varierade vattenståndet under året. Det var ganska kanalenlånggrunt varför vi ibland hade vatten fram till bastun, ibland hade vi femtio meter strand. Detta gjorde det svårt att kunna ha en båt liggande. Därför anlitade vi en vinter en grävmaskinist som grävde en kanal från älvens djupränna in till bastun. Där grävde han sedan en bassäng på c:a 40 kvm där vi kunde lägga en badbrygga. Bilden till höger visar när vattenståndet är ganska lågt, normalt var det c:a en halvmeter högre.

Ett annat bekymmer som vi inte kunde göra något åt var att älven vid vårfloden steg så kraftigt att vi ibland fick vatten in i bastun. Då vårfloden kom översvämmades också den lilla bro som förband ön med fastlandet. Under denna tid fick vi ha en båt liggande vid fastlandet och sedan ro ut till stugan.

Så småningom hade vi fått stugan så som vi ville ha den. Men det fanns alltid saker att pyssla med. Allteftersom vi var där kom vi underfund med saker som kunde förbättras, ny ingång till huset med fastu, en altan på solsidan, uppställningsplats för husvagnen o.s.v. Det fanns en mulltoalett i stugan men vi var inte riktigt nöjd med den, så vi bytte ut den mot en modernare som fungerade bättre. I samband med detta tänkte vi installera ett ordentligt avlopp med en septitank. Vi kontaktade en VVS-firma som kom och tittade och mätte. De skulle sedan återkomma med en offert. De återkom aldrig så det blev ingen septitank.

Men vi hade mycket roligt också, det var inte bara arbete. Vi tillbringade mycket tid i stugan och särskilt mycket blev det efter att vi sålt huset i Bålsta och flyttat till Husby i Stockholm. Denna stadsdel är mycket invandrartät så vi kände oss som turister när vi gick ut där. Så den tiden vi bodde där åkte vi till stugan så fort vi blev lediga. Men efter ett inbrott och ett inbrottsförsök i lägenheten så köpte vi ett radhus i Rotebro och flyttade.

dans-kring-midsommarstangDet var trevligt med alla besök vi fick på Bännbäck. sextioarsfestPå somrarna firade vi ofta midsommar där med dans kring lövad stång och mycket folk. När jag fyllde sextio år hade vi stort kalas där med mycket släkt som bodde kvar i tält och husvagnar.

Vi köpte en liten aluminiumbåt med motor så vi kunde åka runt på älven. Vi åkte ibland till olika ställen och badade. Vi fiskade förståss mycket. Mestadels lade vi ut nät. Det fanns gott om abborre och Gös. Gösen var bäst före midsommar, en delikatess. Nedströms smalnade älven och bildade flera forsar. Det var ett populärt område för fritidsfiskare. Här fanns det ädelfisk som öring o.s.v som regelbundet sattes ut från en odling en bit uppströms. Men de var svårfångade så fångsten blev oftast mager.

cropped-Akterstudie.jpgVi åkte ofta till stugan. Det var härligt att åka dit och bara koppla av. Som Eivor på bilden till vänster där hon ligger på den av Tauno tillverkade bänken och solar. Vi hade mycket hjälp av Tauno. Han byggde ju bastun och han fällde träd och mycket annat. Den bänk som Eivor ligger på gjorde han av ett träd som han fällde. Den är tillverkad på gammalt vis, alltså tillverkad utan användning av spik o.s.v.

eivor-skidakaren-5Stugan var ju vinterbonad så vi kunde vara där året om. De åren vi var där var det alltid mycket snö. Vi hade ett avtal med bonden som ägde övrig mark på stugan-snoön, att han plogade vägen ända fram till den parkeringsplats vi iordningställt på tomten. Men det blev mycket snöskottning för att kunna röra sig på tomten.

Vi köpte långfärdsskridskor och åkte på älven och vi åkte mycket skidor. Det var ju inte så kuperat så det var ganska lättåkt. Efter skidturen var det skönt med en bastu och därefter ärtsoppa med varm punsch.

Vi hade stugan i många år och tilbringade många glada stunder där. Men när vi båda blev pensionärer och började tillbringa vinterhalvåret i Portugal (där vi hyrde en lägenhet i Alvor, en liten fiskeby) så blev det allt färre och kortare besök i Bännbäck. Under de månader vi var hemma i Sverige var det ju så mycket annat som skulle göras, umgås med släkt och vänner och mycket annat. Så det blev mest att åka upp till stugan och klippa gräs och göra annat underhåll. Så 2004 sålde vi stugan. För att ha någon form av “fritidshus” så hyrde vi en säsongsplats för husvagnen på Skantzö camping i Hallstahammar.

Men det var en härlig tid i Bännbäck som vi minns med stor glädje. .