Montenegro

På hösten 2013 åkte vi till Montenegro. Det var en s.k. hälsoresa. Vi flög till Dubrovnik i Kroatien och igalo-2därifrån med buss till Igalo i Montenegro. Igalo är känt för sin hälsoverksamhet. Hit reser man för rehabilitering i härlig Medelhavsmiljö med mycket sol och skönt klimat. Vi blev inkvarterade på “Institut Dr Simo Miloševic” som är ett institut för fysikalisk medicin, rehabilitering och reumatologi. Vi fick ett rum högt upp med en strålande utsikt över havet.

Första morgonen fick alla besöka en läkare och redogöra för sina krämpor och eventuella önskemål. Baserat på detta fick sedan alla ett behandlingsschema som omfattade tre – fyra sjukgympabehandlingar per dag. För vår del fick vi ett schema som började efter frukost med sjukgymnastik följt av vattenmassage. Vattenmassagen gick så till att man låg i ett rymligt badkar med handtag. Väl i vattnet kom det en dam som med en vattenslang med högt tryck masserade hela kroppen. Ganska skönt men det gällde att hålla i sig i handtagen för att inte åka ur badkaret. På eftermiddagen fortsatte behandlingen med vattengymnastik och därefter helkroppsmassage med diverse oljor och välgörande örter. Mycket skönt.

montenegro1Vi hade valt halvpension vilket innefattade frukost och middag. Så mitt på dagen tog vi oss en promenad. Man kunde flanera längs den fem kilometer långa strandpromenaden, som kantades av små mysiga restauranger, barer och souvenirbutiker. Eller så kunde man gå på upptäcktsfärd i själva staden Igalo. Vi valde oftast strandpromenaden där vi också intog vår lunch.

Lördag-söndag var behandlingsfria så på lördagen tog vi bussen till den närbelägna staden Herceg Novy en liten stad byggd på en bergssida. Jag fick den upp fattningen att biltrafik gick på gator parallellt med havet. Från havet och upp var det brant och många gator bestod av trappor. Vi promenerade runt och åt så småningom lunch. När vi sedan satte oss ned på en hållplats för att åka hem så kom ingen buss. Efter lång väntan stannade en bilist och talade om att bussarna slutat för dagen men han erbjöd sig att skjutsa hem oss, ett erbjudande som vi tacksamt tog emot. Vi betalte förståss honom med samma som en taxiresa skulle ha kostat.

kotors-stadsportEn dag deltog vi i en utflykt till staden Kotor som lockar med sin medeltidsarkitektur, smala vindlande gränder och en hänförande omgivning. Vi åkte buss på en slingrig väg längs Kotorbukten. Färden tog ett par timmar så vi fick se en hel del av kuststräckan. Väl framme promenerade vi in genom den ståtliga stadsporten och sedan följde en guidad promenad på slingrande gator i den gamla staden. Sedan var det fritt att promenera som vi ville. Vi promenerade runt tills vi hade tappat bort oss. Men efter lunch på en trevlig restaurang guidade en vänlig person oss tillbaka till samlingsplatsen.

Dagarna gick och efter fjorton dagar kunde vi välmotionerade och glada flyga hem till Sverige.