Brasilien

Vi har varit en gång i Brasilien som är ett stort land att resa i. Under vår resa flög vi bl.a. Sao Paulo – Manaus, en resa på 2800 km och Manaus- Recife närmare 3000 km.

Vi flög till Rio de Janeiro och var där några dagar. Vcopacabanai corcovado_statuebodde på ett hotell nära Copacabana. Vi hade tur och fick tag i en svensk guide som körde oss runt och visade alla sevärdheter.

Vi besökte givetvis Kristusstatyn på berget Corcovado (710 m) pao_de_acucarvarifrån man hade en hisnande utsikt över staden.
sockertoppen-1Vi åkte även med linbanan upp till Sockertoppen, det 400 m höga berget .En hisnande tur.

Tyvärr slutade vår visit i Rio tråkigt, Vi satt på ett kafe nere vid stranden då en kille rusade förbi och ryckte åt sig kameraväskan och hoppade upp på en väntande motorcykel och försvann. Så det blev ingen videofilm från denna resa.

Vi flög vidare till Foz du Iguacu där vi bodde på ett hotell brasilien0011mitt i nationalparken och med utsikt över fallen.brasilien0008

Vi gjorde en båttur uppför floden och in i fallen. En blöt upplevelse!

Från Iguacu flög vi via Sao Paolo till Cuiaba i Mato Grosso. pantanal_vagDärifrån fortsatte vi med bil till nationalparken Pantanal. Vägarna i Pantanal var mycket intressanta. På många ställen fick vi stanna och rätta till plankorna på broarna så att de passade spårvidden på bilen. Och nedanför tittade kajmanerna intresserat på oss. Efter många timmars bilfärd kom vi fram till lodgen vi skulle bo på. Härifrån brasilien0032gjorde vi sedan utflykter och fick se en massa djur, bl.a. denna anakonda som vår chaufför visar upp, Vi gjorde också en fisketur på floden för att fiska piraya. Vi fick brasilien0038några stycken som kocken på lodgen tog hand om och kokade soppa på vilken vi här avnjuter tillsammans med vår guide (i rött) och ett tyskt par vi träffade. Den största pirayan’s käkar gjorde kocken ren och som vi sedan fick med oss hem i en plastpåse.

Efter några mycket upplevelserika ( och varma!) dagar flög vi vidare till Manaus i brasilien0057brasilien0055Amasonas. Efter att ha bekantat oss med denna stad någon dag fortsatte vi med båt uppströms Amazonfloden (Rio Negro) till Anavilhanas jungle lodge dit vi nådde efter c:a fem timmars båtfärd. På vägen fick jag med kaptenens glada medgivande styra båten en stund. En pojkdröm har varit att få köra båt uppför Amazonfloden!

brasilien0058Lodgen bestod av en rund centralbyggnad som inrymde brasilien0068restaurang mm. Runt om i djungeln fanns det sedan ett antal små hyddor som vi fick bo i. Utanför hyddan hade vi olika sorters papegojor som väsnades.

brasilien0066Vi gjorde en massa utflykter med kanot och besökte bl.a. en familj i djungeln. Det var intressant. De tog oss med på en promenad och visade oss olika växter de använde för olika ändamål. Jag fick även en liten “adoptivdotter” där i djungeln.brasilien0073

Vi besökte även en skola mitt i skogen. Det var intressant även om vi inte kunde prata så mycket med barnen. Men litet kunde vi få reda på, vi hade lärarinnan som tolk.

brasilien0065Även här var vi ut och fiskade piraya och så här glad blev Eivor när hon fick en fisk. Och här ser vi dagens fångst.

brasilien0044

Efter några upplevelserika dagar i Amasonas åkte vi tillbaka till Manaus. Vi tog en båttur ut på Amazonfloden dit där de två floderna Rio Negro och  Rio Solimoes flyter samman och bildar Amazonfloden. Den ena floden kommer från bergstrakter (Rio Negro) och har mörkt vatten. Den andra bär med sig mycket lera och har brunt vatten, Under många kilometer flyter dessa floder sida vid sida med en tydlig gräns mellan vattenmassorna, den mörka och den bruna. Intressant fenomen. Från Manaus flög vi vidare till Recife där vi stannade en dag varefter vi fortsatte till ön Fernando debrasilien0077 Noronha som är ett naturreservat.

Vi bodde på en s.k. posada, d.v.s. vi bodde inhysta hos en privatfamilj. Mycket trevligt. Dit kom också en till gäst, en flicka från Sao Paolo. Hon var mycket social och kände snart en brasilien0051mängd folk på ön. Till stor lycka för oss då hon ordnade så vi kom med brasilien0088på en mängd utflykter. Bl.a. en båttur runt ön där vi snorklade och sällskapade med delfiner. Men det var mycket varmt så vi spenderade mycket tid med att bada.

Efter ett antal trevliga dagar med bad och utflykter var brasilien0098det så dags att åka vidare. Nu var vi inne på finalen för vår resa och den inleddes med att vi flög till Salvador. Första dagen där tog vi en promenad och träffade då en svensk f.d. diplomat som hade sadlat om och blivit hotellägare här. Han bjöd på öl och hade en massa intressant att berätta om hur han efter många äventyr så småningom hamnat i Salvador.

Sedan återstod inte mycket annat än att sätta sig på planet till Rio de Janeiro för att så småningom flyga tillbaka hem till Sverige.