Normandie

Vi har länge funderat på att åka till Normandie. Provinsen har fått sitt namn efter resenarernordmännen, normanderna, det vill säga de vikingar som år 911 fick Normandie som län under franska kronan. Den 16:de Augusti 2016 blev resan av. Som vanligt åkte vi med Tobbes resor. Det har ju blivit några resor med dem så vi känner oss bekanta med reseledaren Christer och chauffören Peter, ett trevligt par.

Vi åker i en bekväm modern turistbuss och första dagen är en transportsträcka till Trelleborg med stopp vid Brahehus för lunch.

peter-harryssonNästa dags morgon anlände vi till Travemynde och efter frukost bordar vi bussen för vidare färd genom Tyskland till Liege i Belgien där vi övernattar på hotell Ramada plaza. Morgonen därpå fortsätter vi mot Frankrike och på eftermiddagen anländer vi till Bayeux och Hotel Novotel. På hotellet väntar Peter Harrysson som ska vara vår ciceron under de kommande tre dagarna.

Dag 4 börjar vi med att besöka en ostronodling i Asnelles. Där dostronukas det fram en hel båt med ostron och det är fritt fram att provsmaka. Ostronen serverades tillsammans med en vitvinsvinäger med scharlottenlök samt vitt vin. Jag har alltid föreställt mig ostron som en geleklump, men dessa liknade mer en liten fiskbit, fast i formen men smakade inte så mycket tyckte jag. Åt 6-7 stycken men det är nog inget jag skulle beställa in på en restaurang.

Efter detta så fortsatte vi till D-dagsmuseet i Arromanches-les-Bains, museet ligger där brittiska trupper landsteg på den s.kkyrkogarden. Gold beach. Mycket intressanta saker att titta på med bl.a. modeller av diverse fordon,fartyg och annat som användes vid landstigningen. Vi såg också en film från D-dagen.

Vi fick sedan fri tid att vandra runt i staden samt äta lunch. Efter dett så fortsatte vi till den amerikanska kyrkogården i Colleville. Litet tragiskt att se dessa 9387 vita kors, vart och ett en grav över en stupad amerikan.

bayeuxtapetenNästa dags förmiddag ägnade vi åt att skåda den berömda Bayeux-tapeten. Detta är en 70 meter och 50 centimeter stor vävnad som skildrar Vilhelm Erövrarens fälttåg mot England och slaget vid Hastings 1066. Vävanden är indelad i 68 bilder och vid entren fick man en hörapparat, när man sedan gick längs tapeten så var hörapparaten snkroniserad till den bild man för tillfället stod vid och man fick höra en berättelse om bilden. Intressant historielektion.

Härifrån fortsatte vi till Fromagerie Graindorge där vi fick se osttillverkning samt provsmaka diverse ostar. Vi hann också med att prova det lokala brännvinet Calvados. Eftermiddagen var sedan fri för egna strövtåg i Bayeux innan den gemensamma middagen på kvällen.

Dag sex startade vi hemfäden. Vi åkte på en slingrande väg längs Engelska kanalen till den lilla staden Honfleur. Här stannade vi en stund för att flanera runt i staden samt äta lunch. Därefter fortsatte vi till Rouen för övernattning på hotell Ibis.

Dag sju transportsträcka till hotell Moers Van der Velk i Moers Tyskland.

Dag åtta transport till Travemynde. På vägen gör vi halt i Lybeck där vi får möjlighet att shoppa i köpcentret Citti. Därefter gör vi en rundtur i staden innan vi på kvällen går ombord på färjan för färd tll Trelleborg och vidare hem. Ett trevligt och överraskande inslag var att vid middagen på kvällen så hurrade och sjöng våra medresenärer för min hustru som fyllde år den dagen.

Som helhet en mycket trevlig och intressant resa.