Sydafrika

Vi besökte Sydafrika 1996. Vi flög via London till Johannisburg. Här mötte oss vår guide som visade sig vara advokat i Johannisburg men som ställde upp som guide ibland, mycket för att behålla sina kunskaper i svenska som han lärt sig då han studerat i Sverige. Han visade sig vara en mycket trevlig man med stora kunskaper i allt vad en besökare ville veta. Vi stannade någon dag för att bekanta oss med Johannisburg innan vi fortsatte till Pretoria. Resan skedde med buss. På vägen tittade vi på en guldgruva där vi flck en guidad rundtur som tog oss ner till 250-meters nivån. Vi fick även se Pretoria under någon dag varefter vi fortsatte mot norr och Krugerparken. Färden dit tog ett par dagar med åtskilliga stopp för olika sevärdheter. Vi besökte bl.a. God’s Window, Bourke’s Luck Potholes samt Pilgrims Rest, en gammal guldgrävarstad. Guiden berättade om livet i Sydafrika, den politiska situationen och mycket annat som kunde vara av intresse för oss att veta. Dessutom kommenterade han allt vi såg från bussen.

Så småningom kom vi då till Krugerparken. Vi inkvarterades i små hyddorvar-hydda med en liten veranda utanför där man kunde sitta på kvällarna och ta ett glas vin och lyssna till alla vildmarkens ljud. Men dagsetappen hade varit lång och svettig, så det första vi gjorde var att gå till en pool som fanns och ta ett svalkande bad. Det var spännande med alla apor och andra djur som sprang elefant-1omkring. Anläggningen vi bodde på var omgiven av ett högt staket och ingången stängdes på natten för att hindra andra djur att komma in. Vi stannade här några dagar och gjorde utflykter i parken med bussen. Vi såg massor av djur, elefanter, zebror, giraffer, flodhästar och mycket annat. Intressant.noshorning_2

Vi åkte sedan söderut från Krugerparken och stannade några dagar i en annan “Game park”. Det blev flera jeepturer för att titta på djur. Det fanns många, bl.a. så kom vi riktigt nära en noshörning.

Därefter fortsatte vi till Swaziland. Vi stannade till i huvudstaden Mbabne för att bl.a. besöka den bengt_ollokala eivor_klanningmarknaden. Här fanns mycket att se och göra. Min fru köpte en stilig klänning och själv besökte jag ett kafe för att smaka det lokala ölet. Det såg ut som välling och smakade inte gott. Min fru köpte en vacker klänning i ett marknadsstånd. Sedan besökte vi en by och fick se en dansuppvisning

Så småningom kom vi till Durban varifrån vi flög till Port Elisabeth. Där mötte en annan buss Vi fick cangocavesen ny guide, en trevlig svensk flicka vars föräldrar varit missionärer och hon var uppvuxen vid Snake river. Hon hade mycket intressant att berätta om sin barndom. Hon guidade oss längs “The Garden Route” mot Kapstaden. På vägen besökte vi en liten stad som hette Knisna där vi bl.a. åkte båt till en ö med en nationalpark med ett rikt växt- och djurliv. Vi besökte också ett stort grottsystem på vägen mot Kapstaden.

strutsritt_1Vi besökte även en strutsfarm och blev bjudna på strutskött samt fick prova på att rida på strutsar vilket inte var så lätt.

Vi stannade några dagar och gjorde utflykter till olika intressanta platser. Vi gjorde en visit i Stellenbosch och vingårdarna där. Vi åkte också med linbanan upp på Taffelberget och vi besökte naturligtvis Godahoppsudden

kapudde

Sista dagen ägnade vi åt shopping i Kapstaden varefter vi flög hem för att vila upp oss.